Prodáváme a konzultujeme software, který z naší vlastní praxe dobře známe.
Každý rok několikrát řešíme dotazy k doplatku do minima zdravotního pojištění při souběhu zaměstnuání a samostatné výdělečné činnosti zaměstnance. A každý rok minimálně jednou zjistíme, že to zaměstnavatel nedělá správně. Jak tedy na to?
Od 30.07.2020 je v účinnosti novela zákoníku práce, která mimo jiné mění doručování písemností mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Kromě tradičního a preferovaného způsobu doručování fyzickým předáním originálu písemnosti na pracovišti zavádí novela i elektronické doručování a určuje jeho podminky.
V souvislosti s novou povinností zaměstnavatelů testovat své zaměstnance (ale také další osoby, které přichází na pracoviště) se vyrojila celá řada praktických otázek. Naše první stanovisko vzniklo v noci 3.3.2021. Tou dobou existovalo jen mimořádné opatření a tiskové zprávy. Dnes již existují otázky a odpovědi na stránkách MPO. To je velký pokrok, byť ne se všemi názory mohu souhlasit. A to je důvod, proč toto původně interní stanovisko určené pro naše klienty, pouštíme na veřejnost.
Od 30.07.2020 je v účinnosti novela zákoníku práce, která mimo jiné mění doručování písemností mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. I nadále je preferováno osobní doručení originálu písemnosti na pracovišti, avšak v případě doručování na adresu zaměstnance je změna difinice adresy, na kterou se má zaměstnanci doručovat.
V minulém článku jsme řešili novelu zákona o obchodních korporacích a z ní plynoucí zákaz bezúplatného poskytnutí vozidla společníkovi obchodní korporace. Jak je to v případě, kdy je stejné vozidlo poskytnuto zaměstnanci, který není společníkem?
Od 1.1.2021 vstupila v účinnost novela §40, odst. 5 zákona o obchodních korporacích, která nově zakazuje obchodním korporacím (a.s., s.r.o. atd.) poskytovat bezúplatné plnění svým společníkům nebo osobám jim blízkým. Oproti důvodové zprávě a běžně publikovaným komentářům je zde ale ještě jeden nemilý dopad, a sice bezúplatné poskytnutí firemního vozidla společníkovi pro soukromé účely. To je nově protizákonné a od počátku absolutně neplatné.
Od 1.1.2021 došlo k novelizaci §56a zákona o DPH, která trochu zapadla. Nově do rozhodování o zdaňování pronájmu nemovitosti vstupuje zápis v katastru nemovitostí, který v některých případech znemožňuje dosavadní zdaňování pronájmu nemovitosti a nastoluje osvobození bez nároku na odpočet daně na vstupu se všemi důsledky z toho plynoucími.
Od 1.1.2021 došlo ke změně (zvýšení) minimální zaručené mzdy. Tato změna vyžaduje kontrolu průměrného výdělku pro pracovněprávní účely, a to nejen nyní při zpracování prvních mezd za rok 2021, ale v některých případech i při zpracování mezd za první měsíc kalendářního čtvrtletí.
Vyrojily se články, že stravovací paušál je nevýhodný a legislativně nedotažený, takže stravenky neohroženě pokračují a nic se neděje. Jak je to doopravdy?
Článek popisuje zkladní způsoby spolupráce klienta a účetní firmy.