Prodáváme a konzultujeme software, který z naší vlastní praxe dobře známe.
Poslední dobou se setkávám s podnikateli, kteří řešili toto dilema a většinou se rozhodli pro koupi. A pak často dostávám otázku: Udělal jsem dobře? Odpověď není jednoduchá.
Předně je třeba říci, že stávající vlastník není blázen a zpravidla bezdůvodně neprodává klenot. Pořizovaná firma tak má své silné, ale i slabé stránky.
Z vlastní zkušenosti musím říci, že důvody vedoucí ke koupi firmy by měly být opravdu silné, nejlépe nevyhnutelné. Teprve pak, je-li kupovaná firma jinak zdravá a v pořádku, je akvizice dobrým řešením. V opačném případě spíše doporučuji založit si firmu vlastní. Doba potřebná k zahájení podnikání je sice delší, avšak nesrovnatelně jistější, bez problémů a vícenákladů. Akvizice není jednoduchá operace, vyžaduje kvalitní přípravu, ale zejména větší zkušenosti samotného podnikatele a jeho účetní. Tyto zkušenosti lze jen velmi obtížně nahradit externím poradenstvím.
Firmy oceňujeme nejčastěji metodou DCF - diskontované (odúročené) cash flow. Tato metoda ve své podstatě říká, jaký čistý příjem můžeme z pořízené frmy očekávat a tedy jaká je návratnost vložených prostředků. Je však třeba zdůraznit, že výsledek této metody je značně závislý na dobrém odhadu budoucí pozice firmy. Toto omezení bývá často opomíjeno a podceňováno. Zejména v nestabilní době (hospodářská krize atp.) je použítí této jinak velmi dobré metody hodně omezeno. Jako nutný doplněk metody DCF by mělo být chápáno posouzení slabých a silných stránek firmy. Toto posouzení by se mělo zaměřit na určení současné pozice firmy na trhu, posoudit potenciál daného trhu a hlavně kvalitně prověřit potenciál firmy. Zvláštní důraz je třeba klást na lidské zdroje, jejich kvalifikaci a schopnosti, tvárnost a flexibilitu, dobré pracovní návyky. Velmi problematické jsou z tohoto pohledu koupě firem typu firma jednoho muže (ženy). Se změnou vlastníka zde z firmy odchází velká část jejího potenciálu.
Koupě firmy je jedním z možných způsobů zahájení podnikání. Je to však cesta nákladnější, náročnější a není určení určena pro začátečníky. Koupí firmy lze mnoho získat, avšak také hodně ztratit.